Recent Posts

  
TAHAWIJEVA POSLANICA O ISLAMSKOM VJEROVANJU
  
Zahvala pripada Allahu, zahvaljujemo Mu i u Njega se pouzdavamo. Tražimo Njegovu zaštitu od zla u samim nama i zla naših loših djela. Onaj koga Allah uputi, taj ne može zalutati, a koga ostavi u zabludi niko ga ne može izvesti na pravi put. I svjedočimo da nema drugog boga osim Allaha, Jedinog koji nema saučesnika ni u čemu. Svjedočimo da je Muhammed Njegov rob i Njegov poslanik.
O vjernici, Bojte se Allaha istinskom bogobojaznošću i umirite samo kao muslimani.
(Ali 'Imran, 102.)
O ljudi, bojte se Gospodara svoga, koji vas od jednog čovjeka stvara, a od njega je i drugu njegovu stvorio, i od njih dvoje mnoge muškarce i žene rasijao. I Allaha se bojte - s imenom čijim jedni druge molite - i rodbinske veze ne kidajte, jer Allah, zaista, stalno nad vama bdi. (En-Nisa', 1.)

O vjernici, bojte se Allaha i govorite samo istinu, On će vas za vaša dobra djela nagraditi i grijehe vam oprostiti. A onaj ko se Allahu i njegovu Poslaniku bude pokoravao – postići će ono što bude želio. (El-Ahzab, 70.-71.)
A zatim... Zaista je Allahova Knjiga najistinitiji govor, a najbolja uputa je uputa Muhammeda r. Najgore stvari su novine u vjeri, a svaka novina u vjeri je novotarija, a svaka novotarija vodi u zabludu, a svaka zabluda vodi u Džehennem.
Ovo   djelo   je   sažeto   objašnjenje   vjerovanja   ehli-s-sunneta   i džema'ata u Uzvišenog Allaha po mezhebu najvećih učenjaka Islama; Ebu Hanife en-Nu'mana ibn Sabita el-Kufije, Ebu Jusufa Ja'kuba ibn Ibrahima el-Ensarije i Ebu Abdullaha Muhammeda ibn Hasana eš-Šej-banije. Objašnjenje njihovog vjerskog ubjenja je dao Imam Ebu Dža'fer et- Tahawi.
On je to izvanredno učinio, dajući svoj veliki doprinos akaidu- smilovao mu se Uzvišeni Allah. On je najvjerodostojnije prenio vjersko ubjeđenje spomenutih imama. To je mogao jer je bio temeljito obrazovan i veoma cijenjen u krugovima hanefijskog mezheba. Stoga je on najpouzdanija ličnost koja je mogla ustanoviti vjersko ubjeđenje ovih imama.  On  je  pouzdana  ličnost  kod  svih  učenjaka  fikha1       i  svih muhaddisa2.
Također  je  cjelokupna  islamska  javnost  svesrdno  prihvatila  ovaj
Tahavvijev tekst koji je bezbroj puta tumačen i komentarisan.
1 enjaci šerijatskog prava i šerijatskih propisa.
2 enjaci i poznavaoci hadisa – Resulullahovih izreka.
Među tumačima i komentatorima ima onih koji su to činili u skladu sa Sunnetom3, a ima i onih koji su slijedili put dogmatičara (mutekellimina).

Jedan od najvrednijih komentara, od kojeg je bilo i najviše koristi, je komentar Imama ibn Ebu-l-'Izza el-Ezreijje el-Hanefije - smilovao mu se Uzvišeni Allah - koji je zamjerio Tahawiji u ovom vjerskom ubjeđenju tri problematične stvari:

Prva:  Tahawijina izjava "Allah je oduvijek, bez početka." On je rekao: "Ovo je fraza koju su uveli dogmatičari, jer se ne smiju Uzvišenom Allahu dodavati druga imena osim onih kojima je On Sebe nazvao ili onih kojima Ga je Resulullah r nazivao."

Druga: "Allah je iznad granica i krajnjih dometa. On je iznad toga da ima tjelesne organe i potrebu za stvarima i predmetima."

Ovakve izjave ne postoje u Kur'anu i Sunnetu. One nisu ni negirane, a ni potvrđene. One su novotarija kod mutekellimina - dogmatičara. Najpreče je da se Tahawija drži termina koji su navedeni u Kur'anu i Sunnetu.

Treća: On navodi: da se vjera svjedoči jezikom i potvrđuje srcem, a djela ne svrstava u sastavni dio imana. On je zanemario da se vjera potvrđuje djelima. Takvo njegovo mišljenje je u suprotnosti s mišljenjem većine prvih generacija (selef) sva četiri mezheba. Neka se Allah smiluje obojici imama, i Tahawiji i Ibn ebu-l-'Izzu, a i svim ostalim imamima koji su služili sunnetu i akidetu (vjerskom ubjeđenju) ehlu-s-sunneta i džema'ata.

Želja  mi  je  da  objasnim  ovo  vjersko  ubjeđenje  (akidet)  veoma sažeto i jednostavno kako bi odgovaralo učenicima petnicima i koristilo širim masama. Molim Allaha da muslimani imaju koristi od ove knjige, a moj trud da upiše u dobra djela. Allah stoji iza dobre namjere. On je nama dovoljan. Divan je On Gospodar!


Naša posljednja dova je:
Hvaljen neka si Allahu, Gospodaru svjetova!

3 Drugim šerijatskim izvorom, prvi je Kur'an.





PRVO POGLAVLJE


Veliki vjerski autoritet, imam iz Egipta Ebu Dža'fer el-Werrak et- Tahawi,  Allah mu se smilovao, je rekao:

"Ovo je tumačenje akideta (vjerskog ubjeđenja) ehli-s-sunneta i džema'ata po mezhebu (pravcu) najpoznatijeg fakiha (poznavaoca) šerijatskih propisa Ebu Hanife en-Nu'mana ibn Sabita el-Kufije, zatim Ebu Jusufa Ja'kuba ibn Ibrahima el-Ensarije i Ebu Abdullaha Muhammeda ibn el-Hasana eš-Šejbanije - neka je Allah sa njima zadovoljan te onoga u što su oni vjerovali obožavajući tako Gospodara svih svjetova."

(1) Govorit ćemo o Jednoći (tewhidu) Uzvišenog Allaha,  vjerujući  u Njegovu pomoć: Zaista je Allah Jedan. On nema saučesnika (šerik). Šerik jezički znači: onaj koji ima udjela u nečemu.



Objašnjenje:

Zaista je Uzvišeni Allah jedinstven u svemu. On je jedinstven u Svom Zatu (biću), jedinstven u Svojim djelima, jedinstven u Svojim imenima i Svojim svojstvima, jedinstven u Svojoj dostojnosti za obožavanje (ibadet). On nema saučesnika ni u čemu od ovoga. On nema saučesnika u (Svom) stvaranju ni u (Svom) upravljanju.



Samo On stvara i upravlja. (El-'Araf, 54.)

Postoji  li,  osim  Allaha,  ikakav  drugi  stvoritelj  koji  vas  sa  neba  i  iz  Zemlje opskrbljuje? (Fatir, 3.)



Allah nema saučesnika ni u onome što je od koristi, ni u onome što je od štete, ni kad daje smrt, ni kad daje život, a ni u ostalim oblicima odlučivanja i planiranja u ovom svemiru. Isto tako, On nema saučesnika u Svojim savršenim imenima i Svojim savršenim svojstvima. Nema saučesnika u Svojoj božanstvenosti i u Svojoj dostojnosti da se jedino On obožava.

Čovjek neće upotpuniti svoj iman (tewhid) u Jedinog Boga dok god se ne očisti od svih ovih vrsta širka (mnogoboštva), i ne postane vjernik u Jedinog Boga kroz sve vrste tewhida, što mu je obaveza.

Dužan je, dakle, da čvrsto vjeruje da je samo Allah U Tvorac svega i da samo On upravlja svim stvorenjima (tewhidu-r-rububijje), da vjeruje da samo Njemu pripadaju svojstva savršenstva i savršena imena i da ništa od toga ne pripisuje nikom od stvorenja (tewhidu-l-esmai we-s-sifat), da samo Njega obožava, tako što neće upućivati bilo kakvu vrstu ibadeta bilo kome drugom osim Njemu (tewhid uluhijje).





Samo Tebe obožavamo i samo od Tebe pomoć tražimo. (El-Fatiha, 5.)

A džinne i ljude, sam stvorio samo zato da Me obožavaju (ibadet čine). (Ez- Zarijat, 56.)

(2) Ništa nije kao On (Allahu nije ništa slično). (3) Nema ništa što je Allah nemoćan da učini. (4) Nema drugog boga osim Njega.

Objašnjenje:

I ništa nije kao On. Ova konstatacija je jedan od temelja vjere u Jednog Allaha (tewhida); treba čvrsto vjerovati da ništa nije kao što je Uzvišeni Allah.

Ništa nije kao On! On sve čuje i sve vidi. (Eš-Šura, 11.)

Allah ne liči ni na jedno Svoje stvorenje, ni po Svome Zatu (Svom Biću), ni po Svojim djelima, ni po Svojim imenima, ni po Svojim svojstvima, ni po Svojim pravima.



Nema ništa što je Allah nemoćan da učini. To znači da je Uzvišeni
Allah moćan da učini ono što hoće.

I zaista On može, kada nešto hoće, samo za to rekne: "Budi!" i ono bude. (Ja- sin, 82.)

Njemu ništa nije teško i ništa Mu nije nemoguće učiniti.

Allahu ništa nije nemoguće (učiniti) ni na nebesima ni na Zemlji; On, uistinu, sve zna i sve može. (Fatir, 44.)

To je cjelovitost i potpunost Njegove moći. Slavljen i Uzvišen neka je Allah! Ono što Allah hoće, to i bude, a ono što On neće to i ne biva. Ova konstatacija ukazuje na savršenstvo Njegove moći stvaranja (rububijjeta).



I nema drugog boga osim Njega. Ovo su riječi kojima se iskazuje vjera u Jednog, Jedinog Allaha (et-tewhid), u koju su pozivali svi Allahovi poslanici.

Mi smo svakom narodu poslanika poslali: "Allaha obožavajte, a taguta se klonite!
(En-Nahl, 36.)

Ovo znači da niko osim Allaha nije dostojan obožavanja, zato što je On Stvoritelj, Opskrbljivač, Gospodar i Upravitelj i zbog toga je dostojan da  se  samo  Njemu  i  nikom  drugom  upućuju  sve  vrste  ibadeta





(pokornosti). A sve što se obožava mimo Allaha je pogrešno neispravno
(lažno), nije dostojno obožavanja.

To je zato što je On Allah istina, a one koje oni mimo Allaha mole su neistiniti
(lažni). (El-Hadždž, 62.)

I zato što oni ne posjeduju nikakvu vlast u rukovođenju i raspo- ređivanju. Riječi: (I nema drugog Boga osim Allaha - we la ilahe gajruhu) sadrže negiranje obožavanja svega što je mimo Allaha. One su ujedno potvrda da samo Njemu Jedinom, pripada pravo da bude obožavan. Ove riječi negiraju obožavanje bilo koga sem Allaha, a zatim su potvrda obožavanja Jednog Jedinog Allaha. To se zove Tewhidu-l-uluhijje.



Zaključak:

Uzvišeni Allah je Jedan. On je jedan u Svom Zatu (Svom Biću), u Svojim imenima i Svojim svojstvima. Jedan je u Svojoj dostojnosti da se obožava. I ništa što je On stvorio ne liči Njemu ni u čemu od spomenutog. On sve može. Njemu ništa nije nemoguće. Ništa Mu nije komplicirano, i niko nije dostojan obožavanja osim On, Slavljeni i Uzvišeni!



Pitanja:

1. Šta znači wahdanijjetullah (Allahova jednoća?)

2. Koje su to tri vrste tewhida?

3. Koje su to tri vrste širka (pripisivanje Allahu saučesnika)?

4. Citiraj riječi kojima su svi Allahovi poslanici pozivali (svoje narode)?



What can my enemies do to me? My Paradise is in my heart, it is with me wherever I go. To imprison me is to provide me with seclusion, to send me to exile is to send me away in the path of Allah and to kill me is to make me a martyr. (Ibn Taymeeyah)

Objavio/la Safet Suljić petak, 26. studenoga 2010.

0 komentari

Objavi komentar

El-HIDAJE PLAYER

QURAN PLAYER


    MusicPlaylistView Profile
    Create by Safet Suljić

PREPORUČUJEMO

NOVO U DOWNLOAD ZONI

MOJA GALERIYA

MUSAFIRI

POSJETITELJI