MUDROST U POZIVANJU KA ALLAHU
Mudrost je pogađanje istine i rad po njoj, ili to je stavljanje stvari na njima odgovarajuće mjesto, i rađenje djela koje je potrebno uraditi te ostavljanje onoga što treba ostaviti, ili kao što Ibnul-Kajjim kaže: "Rad onoga što treba uraditi na način na koji se treba uraditi i u odgovarajuće vrijeme".
Zašto da'ije toliko trebaju mudrost? Zato što je Allah naredio Svome Poslaniku da poziva u vjeru sa mudrošću i pored toga što je on nepogrješiv i potpomognut mu'džizama i Objavom. Druge da'ije su s toga u daleko većoj potrebi za mudrošću, kao što kaže Allah:
''Na putu Gospodara svoga pozivaj mudro i lijepim savjetom i sa njima raspravljaj na najljepši način.''(En-Nahl, 125. ajet(
Zato što je onome, kome je darovana mudrost – darovano veliko dobro, kao što kaže Allah:
''On daruje mudrost onome kome hoće, a onaj kome je mudrost darovana – darovan je blagom neizmjernim. A shvatiti mogu samo oni koji su razumom obdareni.'' (El-Beqare, 269. ajet)
Tako da nema sumnje da se mudrom čovjeku otvaraju mnoga vrata dobra, kao što i mudar da'ija s Allahovom pomoći može zatvoriti mnoga vrata zla.
Zbog velike potrebe da'ija ka pogađanju istine u svojim
fetvama, govoru i djelima.
Zato što je jedan od najvećih razloga za uspjeh da'we upravo mudrost da'ije u svim njegovim postupcima, dok u suprotnom, mnoge da'ije čine opasne greške koje vode ka velikim musibetima (belajima) zbog pomanjkanja njihove mudrosti.
Mudrost čini da'iju sposobnim da stvari ocjenjuje u skladu sa njihovom vrijednosti i da sve stavi na njemu odgovarajuće mjesto, da vaga riječi prije nego što ih izgovori, da predviđa posljedice svojih djela.
Mudrost omogućuje da'iji da pazi na stanje onih koje poziva, da zna sredstva da'we koja uspijevaju sa njima, i da im ne oteža sa dužnostima i zabranama prije nego što se oni ne naviknu na njih, i da im pristupi sa različitim metodama kako bi im povećao želju za slušanjem, i kako im da'wa ne bi dosadila. Tada on počinje sa važnim prije manje važnog podučavajući ljude onome što im je prijeko potrebno, na što jednostavniji način; on im se obraća u skladu sa njihovom razumskom mogućnošću shvatanja i nivoom obrazovanja.
Ukratko, mudrost čini da'iju brižljivim prema najdubljim potrebama ljudi kao i prema njihovim problemima i bolesti, tako da ih stručno liječi poput vještog doktora; ovaj ljekar ne pristupa svakoj bolesti sa istim lijekom, jer kad bi to radio, bio bi jedan od najglupljih ljudi, dok vješt doktor koristi razne vrste lijekova.
Pogrešno razumijevanje mudrosti u pozivanju Allahu Mnogi misle da se mudrost u da'wi svodi samo na blag govor, i rifk (blagost), i olakšavanje prema onima koje pozivamo – nema sumnje da ovo ulazi u mudrost, tj. da je to jedan njen dio, ali greška je da da'wu, tj. mudrost u da'wi ograničimo samo na ovo, zato što bi mudrost mogla biti:
a) U korištenju blagosti i lijepog govora uz objašnjavanje istine sa šeri'atskim dokazima, pa čak i razumskim – ova metoda se koristi sa onima koji prihvataju istinu i nisu inadžije.
b) Mudrost može biti i u korištenju lijepog savjeta koji obuhvata bodrenje ka istini i zastrašivanje od neistine – ova metoda se koristi sa onima koji slijede strasti i onima koji su u gafletu.
c) Mudrost može biti i u raspravljanju na najljepši način, uz pridržavanje edeba razgovora, jer govor treba da ima svoj edeb, lijepim ahlakom, blagim govorom ojačavajući istinu sa šeri'atskim i razumskim dokazima i odgovarajući na neistinu na najkraći i najpotpuniji način – ova metoda se koristi sa onima sa kojima se razilazimo u menhedžu ili u akidi, a koji imaju kod sebe određenu dozu inada.
d) Mudrost nekada može biti u korištenju sile poput obraćanja žestokim govorom prijetnje i upozoravanja, u uzvraćanju na inadžije i njihovo zlo djelom, u sprječavanju nasilnika u činjenju nasilja.
Nekada stvar može doći i do stepena korištenja oružja protiv onih koji su nepokorni Allahu, odvraćajući od Njegovog puta koji ujedno čine nasilje ljudima dovodeći ih u smutnju u njihovoj vjeri – sve ovo je u skladu sa onim što situacija zahtjeva, ako se objedine šeri'atski uvjeti i ako ne bude moguće uzrokovanje veće štete.
What can my enemies do to me? My Paradise is in my heart, it is with me wherever I go. To imprison me is to provide me with seclusion, to send me to exile is to send me away in the path of Allah and to kill me is to make me a martyr. (Ibn Taymeeyah)
srijeda, 12. siječnja 2011.
0 komentari