Sa kojim mužem će biti žena koja je udavana za više muškaraca
Hvala pripada samo Allahu, dž.š. O ovom pitanju islamska ulema se podijelila na tri mišljenja:
1. biće sa onim koji se bude najljepše odnosio prema njoj na dunjaluku;
2. biće joj dato da bira između njih;
3. biće s posljednjim od njih.
Najprihvatljivije je treće mišljenje. Ovo mišljenje potvrđuju i riječi Poslanika, s.a.v.s.: “Svaka žena kojoj umre čovjek, pa se uda nakon njega, pripada zadnjem čovjeku za kojeg se udala.” (Albani ga je ocijenio vjerodostojnim, El-džami’, 2704, Es-silsiletu es-sahiha, 1281)
Ovo je bilo samo kratko izlaganje mišljenja, nakon čega ću navesti dokaze za svako mišljenje:
Dokazi prvog mišljenja:
Kurtubi kaže: “Pripovijeda Ebu-Bekr b. en-Nedždžad, pa kaže: “Pričao nam je Dž’afer b. Muhammed b. Šakir, a njemu Ubejd b. Ishak el-Attar, a ovom Sinan b. Harun, njemu Humejd, a ovome Enes, da je Ummu-Habiba, žena Božijeg Poslanika, s.a.v.s., rekla: ‘O Božiji Poslaniče, žena koja se bude udavala dva puta na dunjaluku, te se nakon smrti nađu u Džennetu, kojem od njih dvojice pripada, prvom ili drugom?’ On je odgovorio: ‘O Ummu-Habiba, biće sa onim koji se najljepše bude odnosio prema njoj. Svo bogatstvo ovog a i budućeg svijeta u lijepom je ahlaku.” (Et-tezkire fi ahvalil mevta, 2/278)
Ovaj hadis je daif džidden - vrlo slab, jer u lancu prenosilaca ovog hadisa se nalaze Ubejd b. Ishak el-Attar i Sinan b. Harun. Prvi je ocijenjen kao vrlo slab ravija, a drugi kao slab.
Mišljenja pojedinih učenjaka o ovoj dvojici ravija:
Prenosi se da je Jahja b. Me’in rekao: “Ubjed b. Ishak el-Attar ništa ne vrijedi.”
Ebu-Hatim er-Razi kaže: “Od njega si mogao vidjeti samo dobro, ali nije najbolje pamtio. U hadisima koje je prenosio ima elemenata koji se kose sa vjerodostojnim hadisima.” (El-džerh vet-ta’dil, 5/401)
U djelu “Ed-duafa’ vel-metrukin” od Nesaije, str. 72. stoji: “Od njega se hadisi ne primaju.”
Zehebi za njega kaže: “Jahja ga je ocijenio kao slabog. Buharija je za rekao njega: “U njegovim hadisima ima i munker-hadisa (hadisi koji se suprostavljaju sa vjerodostojnim hadisima).” El-Ezdi veli: “Njegovi hadisi se odbacuju.” Darekutni kaže: “Slab je, ali ga Ebu-Hatim prihvata.” Ibn-Adij za njega veli: “Većina njegovih hadisa su munker - suprotstavljaju se sahih hadisima.” (Mizanul-i’tidal, 5/24)
Ibn-Adij u djelu “El-kamil”, 5/347, kaže: “Ovaj hadis je jedan od munker hadisa.” On dalje veli: “Većina hadisa koje on prenosi odbacuju se, bilo zbog metna (teksta hadisa) ili zbog seneda (lanca prenosilaca).”
Što se tiče Sinana b. Haruna, Ibn-Hibban kaže: “Dosta njegovih hadisa su munker i on ih prenosi od poznatih ravija…” Jahja b. Me’in za njega kaže: ‘Hadisi koje prenosi Sinan b. Harun el-Berdžumi ne vrijede ništa.’” (El-medžruhin, 1/354) Također ga Ukajli spominje u svome djelu “Ed-du’afa” (2/171), gdje spominje i ovaj hadis. (U ovom se djelu navode samo slabi prenosioci.)
Zaključak
Ovaj hadis ne može poslužiti kao dokaz jer je vrlo slab, tako da prvo mišljenje otpada.
Dokazi za drugo mišljenje, a to je da će joj biti dato da bira:
Nisam naišao na dokaz koji podržava ovo mišljenje. U djelu “Et-tezkire fi ahvalil mevta vel ahire” (2/278) spomenuto je ovo pitanje, gdje kaže: “…Neki smatraju da će joj biti dopušteno da bira.“ El-Adžloni kaže: “…neki smatraju da će pripadati onom koji bude imao naljepši moral, a drugi da će joj biti dopušteno da bira.” (Kešful-hafa, 2/392) Ovo mišljenje je Ibn-Usejmin u svome djelu “Fetava” ocijenio kao najprihvatljivije.
Zastupnici trećeg mišljenja iznose nekoliko dokaza:
- Imam Taberani veli: “Pričao nam je Bekr, a njemu Muhammed b. Ubej es-Sirri el-Askalani, a ovom el-Velid b. Muslim, njemu Ebu-Bekr b. Abdullah b. Ebi-Merjem, od Atije b. Kajsa el-Kelaija da je rekao: ‘Nakon što je Ebud-Derda’ umro, Muavija b. Ebi-Sufjan zaprosio je Ummud-Derda’, na što mu je ona odgovorila: ‘Uistinu sam čula Ebud-Derdu kako kaže: ‘Čuo sam Allahovog Poslanika, s.a.v.s., da je rekao: ‘Žena kojoj umre čovjek, pa se uda za drugog, pripada posljednjem mužu,’ a ja tebe ne bih uzela pored Ebud-Derde.’ Kad je to čuo Muavija napisao joj je da posti jer post suzbija strasti.’” (El-mu’džemul-evset, 3/275)
Potrebno je napomenuti da hadis ima dvije mahane: slabost Ebu-Bekr b. Ebi-Merjema i nepostojanje kategoričnosti kod El-Velid b. Muslima da je hadis direktno slušao od svojih prethodnika. Da vidimo šta ulema kaže o njima:
Ibn-Hibban kaže: “Ebu-Bekr b. Ebi-Merjem je jedan od najboljih ljudi u Šamu, ali je imao slabo pamćenje, te bi ponekad pričao nešto u što nije bio siguran. Kada je ta nesigurnost postala dosta izražena hadisi koje je on prenosio počeli su se odbacivati. Smatram da njegovi hadisi ne mogu poslužiti kao dokaz ako ih još neko u generaciji ne prenosi. (El-medžruhin, 3/146)
El-Velid b. Muslim poznat je po tedlisu (prekrivanje, izostavljanje slabih prenosilaca iz seneda hadisa, kako hadis zbog toga ne bi bio slab), i to po vrsti tedlisa koja se zove “tedlisu tesvije” (kada se u senedu između dvojice pouzdanih ravija nađe slab ravija, tada mudellis izastavi tog slabog raviju kako hadis ne bi bio ocijenjen kao daif). Zbog toga su učenjaci uslovili za ovakvu vrstu ravija da jasno navedu da su čuli hadis od svoga prethodnika, a taj od onoga od koga on prenosi i tako sve do kraja seneda. (Sebt b. el-Adžemi, Et-tebjin li esmail-mudellisin, str. 235, i Ibn-Hadžer, Tabekatul-mudellisin, str. 51)
- Imam Ebu-Šejh Esbahani kaže: “Pričao nam je Ahmed b. Ishak el-Dževheri, njemu Ismail b. Zerare, njemu Ebu-Mulejh er-Reki, od Mejmun b. Mehrana, od Ummu-Derda, od Ebu-Derda, da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: “Žena pripada zadnjem mužu.” (Tabekatul-muhaddisin biesbahan, 4/36) Smatram da su prenosioci poznati i pouzdani, izuzev Ahmeda b. Ishaka el-Dževherija o kojem nisam mogao naći nikakve podatke osim riječi Ebu-Šejha da mu je ovo od najboljih hadisa. Ako je tako onda je ovo najjača predaja u ovoj oblasti, a Alah opet najbolje zna.
- El-Hatib el-Bagdadi veli: “Kada je Semure b. Hadžer Ebu-Hadžer el-Horasani došao u mjesto El-Enbar pripovijedao je hadise od Hamze b. Ebi-Hamze en-Nusejbija, Amara b. Ata’a el-Horasanija i Er-Rebija b. Bedra. Od njega prenosi Ishak b. Behlul et-Tennuhi, pa kaže: ‘Pričao nam je Ali b. Ebi-Ali, njemu Ebu-Ganim Muhammed b. Jusuf el-Ezreka, njemu njegov otac, ovome njegov djed, da mu je Semure b. Hadžer Ebu-Hadžer el-Horasani prenio od Hamze en-Nusejbija, a ovaj od Ibn-Ebi-Mulejke, a on od Aiše, r.a., da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: ‘Žena pripada zadnjem čovjeku.’” (Tarihul-Bagdad, 9/228) Smatram da je hadis vrlo slab zbog toga što se u lancu prenosilaca nalazi Hamza en-Nusejbi koga su učenjaci ocijenili kao vrlo slabog raviju.
Imam Nesai kaže: “Njegovi hadisi se odbacuju.” (Ed-duafa vel metrukin, 39.) Ibn-Dževzi navodi više mišljenja uleme: Ahmed: “Njegovi hadisi se odbacuju.” Jahja: “Ne vrijedi ništa, čak nijednog groša.” Buharija i Razi: “Odbacuju se hadisi koje on prenosi.” Nesaija i Darekutni: “Hadisi mu se ne primaju.” Ibn-Adijj: “Izmišlja hadise.” Ibn-Hibban: “Izmišlja hadise od pouzdanih ravija, pa njegove hadise nije dozvoljeno prenositi.” (Ibn-Dževzi, Ed-duafa vel-metrukin, 1/237)
- Bejheki kaže: “Pripovijedao nam je Muhammed b. Abdullah el-Hafiz, njemu Ebu-Abbas Muhammed b. Ja’kub, njemu Jahja b. Ebi-Talib, ovom Ishak b. Ebi-Talib, njemu Ishak b. Mensur, njemu Isa b. Abdurrahman es-Sulemi, od Ebu-Ishaka, od Sile, od Huzejfe, r.a., da je rekao svojoj ženi: ‘Ako mi želiš biti žena u Džennetu nemoj se udavati poslije mene, jer žena u Džennetu pripada posljednjem čovjeku za kog se uda na dunjaluku.’ Zbog toga je Allah, dž.š., zabranio Poslanikovim ženama da se udaju poslije njega, jer će one biti njegove žene u Džennetu.” (Es-sunen, 7/69) U senedu se nalazi Ebu-Ishak es-Subej’i, koji je mudellis (u lancu prenosilaca ne spominje slabe ravije ili im stavi ime po kojem nisu poznati). Pred smrt mu je oslabilo pamćenje. Zbog toga je ova predaja slaba.
Mišljenja učenjaka o Ebu-Ishak es-Subejiu: Opširnije pogledaj u djelima: “Men rumije bil-ihtilat”, str. 64. od Terablusija, i “Tabekatul-mudellisin”, str. 42. od Ibn-Hadžera. Albani je ovu predaju ocijenio daif-slabom zbog ovog ravije u svome djelu “Es-Silsiletu es-sahiha”, 1281.
- Predaja koju navodi Ibn-Asakir (19/193/1) od Ikrime, r.a., da je Esma, kćerka Ebu-Bekra, r.a., bila udata za Zubejra b. Avvama, r.a. Bio joj je strog, pa je došla svom ocu da se žali! “Kćeri moja mila, strpi se! Uistinu, ako žena bude imala dobrog čovjeka, vjernika, te umre prije nje, a ona se ne uda poslije njega, Allah će ih spojiti u Džennetu,” odgovorio joj je njen otac, Ebu-Bekr, r.a. Šejh Albani za ovu predaju kaže: “Prenosioci su povjerljivi, samo Ikrime nije sreo Ebu-Bekra, izuzev ako je Ikrime ovo čuo od Ebu-Bekrove kćerke, Esme, r.a., a Allah najbolje zna.” (Es-silsiletu es-sahiha, 3/276)
Zaključak
Što se tiče prvog mišljenja da će biti sa onim koji se bude najljepše odnosio prema njoj na dunjaluku, nema vjerodostojnog dokaza koji ovo mišljenje podržava.
Za drugo mišljenje, da će joj biti dato da bira između njih, nema nikakvog dokaza.
Treće mišljenje, da će biti sa posljednjim mužem za kojeg se uda, je najprihvatljivije. Razlog je to što merfu’-hadis od Ummu-Derda dostiže stepen hasena - dobrog hadisa. Ovaj hadis pojačavaju i predaje od Huzejfe i Esme, kćerke Ebu-Bekrove, r.a., koji ukazuju da ovo mišljenje, ipak, ima potporu u Šerijatu. Albani ga u svome djelu “Es-silsiletu es-sahiha” 1281, ocjenjuje vjerodostojnim. U svakom slučaju, draži nam je nego ljudsko mišljenje, a Allah najbolje zna.
Odgovori o islamskom vjerovanjau - Muhammed Salih Munnedždid - 95 str.
What can my enemies do to me? My Paradise is in my heart, it is with me wherever I go. To imprison me is to provide me with seclusion, to send me to exile is to send me away in the path of Allah and to kill me is to make me a martyr. (Ibn Taymeeyah)
utorak, 11. siječnja 2011.
0 komentari